עיצוב חלל קטן

בחלל קטן מלאכת התכנון מלווה ביצירתיות ללא מעצורים. אם בדר"כ שלב התכנון הוא החשוב ביותר. בדירות קטנות התכנון מקבל מימד נוסף. ישנו דגש על כל מטר.

חלל מסוג זה דורש אשליה. יצירת תחושה של גודל, מרווח וזרימה בחלל. העין שלנו מסייעת למוח לקלוט את הסביבה שלנו. ולכן, חלל קטן שיהיה עומס יהיה עבורנו בלאגן בעיניים. חלל קטן דורש מינימליסטיות. התנועה שלנו במרחב צריכה להיות נינוחה, פיזית ובעיניים שלנו. הרכות בחללים אלו מקבלת דגש. ישנם אנשים שההימצאות בחלל הקטן "סוגרת" עליהם, הם מרגישים משהו לא נעים בתוכם. 

הקירות, להם תפקיד משמעותי בתכנון חלל. הם תוחמים, מגדירים עבורנו חלל. לא תמיד מקומם נקבע במחשבה יתרה או לפי הצרכים שלנו. במקרים רבים שינוי של קיר אחד יהיה משמעותי ויעשה שינוי גדול בחלל. בדירה קטנה קיר "מיותר" יכול ליצור אצלנו את אותה התחושה שאנו לא רוצים להרגיש. ההרגשה  של הסגור והצפוף. כדי לתחום חלל, ישנן דרכים רבות ומגוונות, כמו זכוכית או מחיצות דקורטיביות מכל מיני סוגי חומרים. במקרים בהם אפשרי הדבר, כדאי מאוד. זה כרוך בלכלוך אך השינוי הוא עצום. נרוויח את תחושת הקלילות והזרימה. ישנן דירות קטנות בהן אין אפשרות להוריד קירות, נבדוק אפשרות להוריד חצאי קירות, נפעיל את היצירתיות. כל יצירה מתחילה מקטן. 

אשליה אופטית, בואו קודם נקרא מה אומר המונח. אשליה אופטית (תעתועי ראייה) היא סוג של אשליה המאופיינת בתפיסה חזותית מוטעית של תמונה או צורה. מידע חזותי נאסף בידי העין ומתורגם על ידי המוח. אולם, ישנן דרכים להטעות את המוח, ולגרום לו לתפוס דבר מה באופן מסוים או בצורה מסוימת, על אף שאיננו כזה".

תאורה. בין אם מלאכותי או טבעי, האור בחלל יעשה את ההבדל. אור יודע לתת לנו אשליה של גודל. תכנון תאורה לכמות הנדרשת, לסוג, למיקום נבון ונכון. הינו הכרחי. ככל שניצור פינות מוארות, גופים מרחפים, נקבל אפקט מדויק לתחושת הרכות. בחלל קטן שהוא גם נמוך, נצטרך יותר תאורה מלאכותית. חלל גבוה ייבחן באפשרויות של הרחבת האור הטבעי. 

צבעים, חלוקה של חלל באמצעות צבע, תיצור גם היא תחושה של מרחב. שילוב צבעים נכונים, בחומרים שונים, פרוסים בחלל, יעניקו חם ויחברו אותנו למקום. 

ריהוט, הגודל כן קובע. ולא רק הגודל. רהיטים מרחפים, רהיטים עם רגליים דקות, הניתוק בין הרהיט לרצפה, הגוונים הנכונים, הפריטים המשלימים, כל אלו הם מכלול של כלים ליצירה מופלאה.
בחירות נבונות, ניצול אופטימלי של חלל קטן לפונקציונאליות מרבית.

❤סמדר